008 – Jak długo trwa wdrożenie marketing automation?

Jak długo trwa wdrożenie marketing automation

Witaj serdecznie!

Częstym pytaniem jakie otrzymujemy w kontekście wdrożenia Marketing Automation brzmi “Jak długo to będzie trwało”. 

Aby na nie odpowiedzieć nagrałem dla Ciebie nowy odcinek podcastu AMS – Automatyzacja Marketingu i Sprzedaży, w którym wytłumaczę Ci proces takiego wdrożenia oraz od czego zależy jego długość.

Wysłuchaj odcinka:

Podcast dostępny również:

W aplikacji Spotify
Apple Podcast – dla użytkowników iPhone’ów i iPad’ów
Google Podcast – dla użytkowników Android
Poprzez specjalny RSS
Lista wszystkich odcinków

 

Jeżeli wolisz formę tekstową, poniżej znajdziesz transkrypcję całego odcinka.

Transkrypcja:

Dzień dobry, witam Cię serdecznie drogi słuchaczu w kolejnym odcinku podcastu Automatyzacja Marketingu i Sprzedaży. 

Dzisiaj zebrał nam się taki temat, który często pojawia się we wstępnych pytaniach od naszych klientów, a mianowicie jak długo trwa wdrożenie Marketing Automation. 

Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest “to zależy”.

Bardzo dużo zależy od wielu czynników, ponieważ proste wdrożenie można zrobić tak naprawdę w kilka dni

Jeśli jest na to gotowy pomysł, plan oraz strategia i oczywiście ten plan nie jest zbytnio rozbudowany.

Wtedy możemy się zamknąć nawet w ciągu tygodnia, żeby takie wdrożenie stworzyć.

Natomiast jeżeli takiego planu nie ma, ale jest cały proces który mamy zmapować i przetworzyć na automatyzację, to po rozpoznaniu potrzeb sprawdzamy, jak on wygląda, mapujemy go i wdrażamy. 

Robimy integrację z istniejącymi systemami, wdrażamy automatyzację, no to wtedy proces się nieco wydłuża, ale nadal mówimy o kilku tygodniach czyli nie o miesiącach, tylko tygodniach. 

Bardzo dużo zależy od tego, ile masz różnych narzędzi informatycznych, z których korzystasz i które chcesz ze sobą połączyć.

Bo im więcej tych zewnętrznych elementów, które powinny ze sobą rozmawiać czyli wymieniać dane, które powinny wpływać jedno na drugie, to tym więcej czasu schodzi na ich integrację i stworzenie gotowych automatyzacji. 

Kolejnym czynnikiem jest to, czy oprogramowanie, z którego korzystasz jest takim typowym oprogramowaniem, z którego korzysta wiele osób.

Bo jeśli tak, to bardzo możliwe, że są już gotowe integracje, które wystarczy połączyć i jest to stosunkowo szybkie. 

Oczywiście, gdy ktoś się na tym zna. 

Natomiast w momencie, gdy masz jakieś swoje oprogramowanie stworzone tylko dla Ciebie, to szansa na to, że będzie gotowa integracja albo taka, którą wystarczy tylko delikatnie zmienić jest niewielka. 

Dlatego wtedy, jeżeli trzeba połączyć Twój system, który masz tylko Ty w swojej firmie (ponieważ stworzyła go jakaś zewnętrzna firma czy Twoi informatycy) i nie ma do tego żadnych gotowych sposobów na integrację to trzeba je dopiero napisać.

Wtedy ten proces integrowania może potrwać nawet kilka miesięcy, bo zależy to od wielkości tego oprogramowania oraz od ilości tzw.

punktów styku, czyli w jakim zakresie dane powinny być wymieniane, jakie zdarzenia mogą występować pomiędzy jednym a drugim systemem itd. 

To co powiedziałem na początku tego odcinka, że najlepszą odpowiedzią jest to zależy, to bardzo, bardzo zależy, bo gdy tych rozwiązań do integrowania nie ma zbyt wiele, nadal jest to kwestia tygodni.

Gdy narzędzi jest dużo i jeszcze są indywidualnie pisane, to wtedy czas mierzymy w miesiącach

Więc już zdecydowanie proces się wydłuża. 

Jednak tak średnio z naszej praktyki wynika, że większość wdrożeń trwa między 3 a 6 miesięcy przy:

Jak ten proces wygląda, jak trzeba zmapować i jak go trzeba odwzorować potem w narzędziu W ActiveCampaign to takie prace trwają właśnie między 3 a 6 miesięcy. 

To nie jest też tak, że ta praca trwa po 8 godzin dziennie, że to po prostu wymaga tyle czasu. 

Bardziej szacujemy, że to jest kilka godzin tygodniowo między dwie a 4 godziny tygodniowo, bo jest to taki proces interaktywny.

Czyli zaczynamy pracę i dajemy listę rzeczy, które potrzebne są do przygotowania po Twojej stronie, czyli różnego rodzaju zasoby typu:

Potem jest kwestia napisania różnego rodzaju maili, czy to my mamy, czy to ma być po Twojej stronie.

Na kolejnych etapach dochodzą kolejne rzeczy, które trzeba przygotować, więc my coś wdrażamy, potem Ty coś przygotowujesz i przesyłasz.

Następnie znowu my wdrażamy, znowu ty przygotowujesz. 

Jest to taki proces krok po kroku, bo tak wynika z praktyki. 

Idealnie by było, jak byśmy przygotowali odrazu całość. 

Dostarczasz materiały i wtedy my je wdrażamy.

Dla nas by to było wygodniejsze, ale wiemy z praktyki, że po prostu tak się nie dzieje. 

Więc zdajemy sobie z tego sprawę i też zdajemy sobie sprawę z tego, że Twoja firma, Twój zespół, twoi ludzie są zajęci też normalnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Firma musi działać, więc automatyzacja nie jest najwyższym super priorytetem. 

Stąd wynika ten czas między 3 a 6 miesięcy.

Dużo jest tutaj oczekiwania na różnego rodzaju materiały czy różnego rodzaju decyzje – tak to wygląda w praktyce. 

Poza tym wdrożenie marketing automation to jest proces, który cały czas się ulepsza

Może się okazać, że po wdrożeniu pierwszych automatyzacji masz jakiś plan, jakąś wizję, ale gdy zobaczysz, jak dużo korzyści ci one dają.

To wtedy nabierasz ochoty na wdrażanie kolejnych automatyzacji albo ulepszania tego, co już działa. 

Więc to też ciężko postawić kropkę, że to już jest zakończone i tak już będzie po wsze czasy działało.

ActiveCampaign jest bardzo plastyczny, cały czas można dokładać do niego kolejne klocki i cały czas można mieć nowe pomysły w tym temacie. 

Więc jak zobaczysz, że to co już masz działa fantastycznie, to czemu by tego nie rozbudowywać o kolejne elementy, o kolejne bloki, o kolejne automatyzację, pomysły itd. 

Więc jak słyszysz i pewnie potrafisz wywnioskować. 

Ten czas wdrażania zależy od wielu czynników i wiele z nich jest też po prostu po Twojej stronie i Twojego zespołu

Czy na przykład jesteś w stanie wyznaczyć jedną osobę do kontaktu, która będzie koordynowała wszystkie prace, czy nie? 

Potrzebujemy też określić, czego tak naprawdę potrzebujesz, w jakiej jesteś sytuacji, więc takie spotkanie początkowe jest tutaj nieodzowne.

Z praktyki wynika, że część klientów przychodzi z gotowym schematem i mówi “Ja chcę to mieć wdrożone. Czy jesteście w stanie to zrobić?”

Wtedy mówimy tak, będzie to trwało x czasu i po prostu wdrażamy. 

Z drugiej strony są klienci, którzy opowiadają, jakby chcieli, żeby ich idealna automatyzacja czy ich świat w świecie automatyzacji wyglądał. 

A my musimy dostosować wszystkie procesy wewnątrz, żeby tak to właśnie funkcjonowało. 

To też jest jakaś ścieżka, która jest po prostu inna.

Dopiero w trakcie rozmowy, jest to opowiadanie, jest pokazanie, jaka jest realna potrzeba i wizja tego, jak całość miałaby funkcjonować. 

Z tego nam wynika, ile rzeczy do zrobienia, ile integracji jest do wdrożenia albo do napisania. Następnie przedstawiamy klientowi jak wygląda realna sytuacja, ile by trwało, ile by kosztowało, ile zasobów potrzebujemy, żeby coś takiego – taką wizję zrealizować

Następnie klient decyduje OK, robimy albo robimy w 80%, bo jednak to i to zbyt długo by trwało, albo jest za drogie. 

Więc jesteśmy też w pełni elastyczni, więc dopiero po tej takiej wstępnej rozmowie tak naprawdę jesteśmy w stanie powiedzieć, ile czasu szacujemy, że całe wdrożenie będzie, będzie trwało.

I żeby to zrobić sprawnie, żeby to miało ręce i nogi. 

Jeżeli chcesz automatyzację marketingu i sprzedaży wdrażać u siebie, to najlepiej, żebyś się skontaktował z naszym ekspertem za pomocą formularza na dole tej strony.

Po krótkiej rozmowie on będzie w stanie określić, jaki jest czas potrzebny w Twoim przypadku na wdrożenie automatyzacji. Oczywiście w jakichś tam widełkach, ale już jakiś wstępny zarys będziesz mieć.

Jeżeli po takim spotkaniu będzie taka decyzja z Twojej strony i wola, żeby działać dalej. To wtedy robimy spotkanie bardziej szczegółowe, gdzie rozspisujemy wszystko, jak to powinno wyglądać. 

I wtedy już dokładnie wiadomo, jaki ma być budżet, jak długo będzie trwało, ustalamy deadline itd. Itd. Podpisujemy umowę i działamy. Natomiast to jest już gdzieś pieśń przyszłości. 

Po prostu chciałem Ci pokazać perspektywę, jak ten proces wygląda. 

Pierwszy krok to jest umówienie się na niezobowiązującą rozmowę

To jest 20 minut do pół godziny maksymalnie. 

Gdzie Ty powiesz, czego potrzebujesz, my powiemy co jesteśmy w stanie zrobić. Określimy wstępne widełki, jakby to miało wyglądać i przynajmniej nawet jeżeli nie będziesz chciał działać dalej to już wiesz na czym stoisz i wiesz, w którą stronę możesz iść.

Wypełnij formularz poniżej a zadzwoni do Ciebie nasz specjalista, umówi się z Tobą na rozmowę i będziesz miał jasność na czym stoisz

Czy wdrożenie automatyzacji to jest coś dla Ciebie? Ile mniej więcej będzie trwało? Ile będzie kosztowało? W Twoim przypadku pełna jasność i wtedy na takiej jasności decydujesz czy chcesz działać dalej czy nie. 

Czy na razie wstrzymujesz swoje myślenie o automatyzacji, ale nie będzie dalszego zastanawiania się ile by to w moim przypadku mogło trwać, tylko będziesz miał pełną jasność tej sytuacji. 

Zachęcam więc do kontaktu przez formularz i do usłyszenia odcinku.

 

Marcin Kądziołka,

pozdrawiam.

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz

Po potwierdzeniu zapisu na rozmowę, w ciągu 24 godzin nasz konsultant zadzwoni do Ciebie aby dowiedzieć się co sprzedajesz, w jakiej branży i jakiej pomocy potrzebujesz najbardziej.

Dzięki tej rozmowie dowiemy się czy realnie możemy Ci pomóc i czy nasze rozwiązania automatyzacji marketingu i sprzedaży sprawdzą się u Ciebie.

Jeśli uznasz że pomysły i rozwiązania automatyzacji mogą pomóc w twoim biznesie to umów się na rozmowę z doradcą.

Dowiesz się czy sprawdzą się w Twojej firmie.

    Wyrażam zgodę*