Jak pisać e-maile typu “follow-up”: Pełny przewodnik oraz przykłady

e-maile follow-up

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się, że Twoje maile sprzedażowe zostały zignorowane?

To może być naprawdę bardzo frustrujące.

Mimo to wielu z nas krępuje się na myśl o napisaniu ponownej wiadomości. Bo skoro nie odpowiedzieli, to musi oznaczać, że nie są zainteresowani, prawda?

Choć w niektórych przypadkach rzeczywiście może to być prawdą, to jednak nadal głównym powodem dla którego wielu odbiorców nie odpowiada jest fakt, że e-maile gubią się w ich przepełnionych skrzynkach odbiorczych.

Wysłanie ponownej wiadomości może być tym, czego potrzebują, żeby przyjąć Twoją ofertę.

W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o e-mailach typu follow-up – czym są, dlaczego są ważne i jak je tworzyć.

Podamy Ci również kilka doskonałych próbek takich wiadomości, które możesz wykorzystać w swoich działaniach sprzedażowych.

Co znajdziesz we wpisie?

Co to są maile typu follow-up?

E-mail follow-up inaczej “wiadomość uzupełniająca” to wiadomość, którą wysyłasz do osoby, z którą już wcześniej się skontaktowałeś. 

Może mieć ona różne powody, np. powiadomienie odbiorcy o pierwszym mailu, prośba o odpowiedź lub konkretne działanie, albo przypomnienie o ważnym terminie. 

Celem e-maili uzupełniających nie jest inicjowanie rozmowy, ale raczej pełnienie roli zachęty lub przypomnienia. 

W związku z tym najlepiej, aby wiadomości uzupełniające były krótkie i zawierały tylko najważniejsze informacje. 

W ten sposób nie tylko sprawiasz wrażenie profesjonalisty, ale także ułatwiasz odbiorcy przeczytanie i szybkie udzielenie odpowiedzi. Nie zabierając mu zbyt wiele czasu z jego napiętego harmonogramu – a to jest coś, co wszyscy cenimy.

Dlaczego maile follow-up są ważne?

W 2020 roku oszacowano, że każdego dnia wysyłanych i odbieranych jest około 306,4 miliarda wiadomości e-mail. 

Jeśli dobrze policzysz, to na każdego mieszkańca Ziemi przypada około 38 maili dziennie (i to licząc dzieci). To bardzo dużo maili!

liczba wysłanych odebranych maili

Niestety, ogromna część z nich nie jest otwierana. A co gorsza, czasem nawet nie docierają do skrzynki odbiorcy.

W 2021 roku status dostarczenia wiadomości marketingowych wysłanych w branży odzieżowej wyniósł 87,83% – czyli 12,17% osób nawet nie otrzymało wiadomości.

Ponieważ jest to branża o najwyższym współczynniku dostarczalności, oznacza to, że nawet wyższy odsetek wiadomości e-mail w innych branżach nigdy nie trafia do skrzynek odbiorczych klientów.

Zatem powód, dla którego wielu Twoich odbiorców nie czyta Twoich e-maili, sprowadza się do dwóch rzeczy. Twoi odbiorcy albo:

Dlatego włączając do swojej strategii wiadomości follow-up, zwiększysz szanse na to, że odbiorcy będą je otrzymywać i czytać, a w rezultacie zyskasz większą sprzedaż.  

Jak napisać wiadomość follow-up?

Oto 6 kroków, które możesz wykonać, aby napisać idealny e-mail uzupełniający.

1. Określ swój cel

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest określenie, co chcesz osiągnąć dzięki swojej wiadomości uzupełniającej. 

Oto kilka celów, które warto rozważyć:

Dzięki jasnemu określeniu swojego celu nie tylko będziesz w stanie napisać lepszy i bardziej trafny e-mail, ale będziesz też wiedział, jakie wezwanie do działania (CTA) zastosować, aby skłonić odbiorcę (odbiorców) do podjęcia działania.

2. Zacznij wiadomość od kontekstu

74% klientów jest sfrustrowanych, kiedy ich komunikacja mailowa nie jest spersonalizowana.

spersonalizowane wiadomości

Dotyczy to zarówno automatycznych wiadomości follow-up, takich jak wiadomości sprzedażowe i marketingowe wysyłane do całego segmentu odbiorców, jak i jednorazowych wiadomości wysyłanych do pojedynczej osoby w celu nawiązania z nią kontaktu. 

Dlatego tak ważne jest żeby w mailu zawrzeć osobistą więź. Można to osiągnąć na wiele sposobów, np. dodając identyfikatory (takie jak imię odbiorcy), mówiąc o wspólnych zainteresowaniach lub wspominając o konkretnym działaniu, które podjął odbiorca. 

Oto kilka świetnych “otwieraczy” maili lub wstępów, które dostarczają kontekstu:

Dlatego włączając do swojej strategii wiadomości follow-up, zwiększysz szanse na to, że odbiorcy będą je otrzymywać i czytać, a w rezultacie zyskasz większą sprzedaż.  

3. Wyjaśnij, dlaczego wysyłasz e-maila

Kiedy już skutecznie przedstawiłeś kontekst we wstępie swojego maila, nadszedł czas, żeby wyjaśnić, dlaczego go wysyłasz. 

Dzięki wczesnemu określeniu swojego celu, Twoja wiadomość będzie wydawała się bardziej wiarygodna i nie będzie przypominała niejasnego czy “spamerskiego maila”.

Na przykład zamiast mówić: “Chciałbym się z Tobą spotkać, żeby wyjaśnić, co mogę zrobić dla Twojej firmy”, powinieneś powiedzieć: “Chciałbym się z Tobą spotkać, żeby wyjaśnić, jak moje usługi mogą pomóc [nazwa firmy] w konwersji większej liczby odwiedzających stronę internetową dzięki skutecznej strategii lead magnet”. 

Bycie konkretnym pozwoli Twoim klientom poczuć, że wiesz, o czym mówisz i nie marnujesz ich czasu. W rezultacie będą bardziej skłonni do odpowiedzi lub skorzystania z Twojej oferty. 

Pamiętaj, że ważne jest, abyś skupił się na nich i na tym, jak możesz pomóc im poprawić swoje życie lub biznes.

4. Opracuj atrakcyjny temat wiadomości

47% odbiorców e-maili otwiera je na podstawie tematu. Oznacza to, że temat jest jedną z najważniejszych – jeśli nie najważniejszą – częścią całego Twojego maila. 

Istnieją różne sposoby na napisanie atrakcyjnego tematu, ale jednym z najlepszych jest napisanie go dopiero po napisaniu pozostałej treści. 

Dzieje się tak dlatego, że linia wstępna, treść i CTA (call to action – wezwanie do działania) Twojej wiadomości odgrywają kluczową rolę w napisaniu takiego tematu, który nie tylko przyciąga wzrok, ale także zawiera wszystko, co znajduje się w Twojej wiadomości. A to wszystko w zaledwie jednej linii. 

Oto kilka wskazówek, jak stworzyć dobry temat wiadomości follow-up: 

Trzymaj swój temat krótki i treściwyLinie tematyczne maili składające się z 6-10 słów mają zazwyczaj najwyższy wskaźnik otwarć.

otwieralność maili ilość słów tytuł

Używaj konkretnych liczb, godzin i miejsc: Jeśli spotkałeś odbiorcę w konkretnym miejscu, podaj je. Jeśli masz w treści konkretne dane lub liczby, wspomnij o nich. 

Spróbuj podać imię odbiorcy: E-maile z imieniem odbiorcy w temacie mają zwykle wyższy współczynnik otwarć.

otwieralność maili imię adresata tytuł

5. Zamieść wezwanie do działania (CTA)

Musisz sprawić, by odbiorca w jak najłatwiejszy sposób odpowiedział na Twój email. 

W tym celu należy zastosować CTA. 

Rodzaj CTA, którego użyjesz, będzie zależał od celu Twojej wiadomości. 

Czy chcesz, żeby Twój odbiorca:

Na podstawie celu i treści wiadomości możesz stworzyć CTA, które będzie miało sens w danym kontekście i da odbiorcy jasną instrukcję, co powinien zrobić dalej. 

Na przykład: 

Jeśli prosisz o spotkanie, świetnym CTA będzie przycisk z harmonogramem spotkań, dzięki któremu odbiorca będzie mógł bezpośrednio umówić się na spotkanie w czasie, który odpowiada jego i Twojemu harmonogramowi.

Jeśli prosisz odbiorcę o przeczytanie jednego z Twoich postów i przekazanie Ci opinii, umieść w mailu link do tego postu. 

Jeśli prosisz odbiorcę o wypróbowanie darmowej wersji próbnej, umieść w mailu przycisk “wypróbuj darmową wersję próbną”, który automatycznie przekieruje go na stronę docelową Twojej witryny poświęconą darmowej wersji próbnej.

6. Wyślij swoje maile

Po napisaniu całego maila follow-up, łącznie z linią tematu, linią wstępną, treścią i CTA, musisz określić najlepszy czas na jego wysłanie. 

W zależności od okoliczności, będziesz musiał wysłać go w określonym czasie, aby upewnić się, że jest on nadal istotny dla odbiorcy – jednocześnie upewniając się, że nie wysyłasz go zbyt wcześnie lub zbyt często, aby go nie zirytować. 

Oto kilka podstawowych wskazówek dotyczących tego, kiedy najlepiej wysyłać maile uzupełniające, w zależności od rodzaju maila:

Uwaga: jeśli automatyzujesz wysyłanie maili, zawsze daj jasny sposób na rezygnację.

ActiveCampaign automatycznie pozwala twoim subskrybentom na rezygnację – nie musisz się więc martwić, że będziesz miał kłopoty. 

Przykłady e-maili uzupełniających

Oto kilka przykładów różnych typów e-maili uzupełniających.

Kontynuacja sprzedaży

Scenariusz 1: Kontynuacja po braku odpowiedzi

Temat: Sprawdzenie : [krótka fraza, która obejmuje to, czego dotyczył Twój ostatni e-mail].

Cześć [Imię]

Mam nadzieję, że świetnie sobie radzisz. Nie dostałem od Ciebie odpowiedzi w sprawie [wysłanego przez Ciebie maila] i pomyślałem, że sprawdzę, co u Ciebie. 

Czy byłeś zbyt zajęty, żeby się odezwać?

Czy znalazłeś innego [dostawcę usług/produktów]?

Czy to po prostu nie jest właściwy czas? 

Daj mi znać, czy chciałbyś, abym odezwał się do Ciebie w przyszłości, kiedy będzie lepszy moment, czy też znalazłeś innego [dostawcę usług/produktów] i nie potrzebujesz już moich usług. 

Bardzo dziękuję, 

[Twoje imię].

Scenariusz 2: Ktoś poprosił Cię o późniejszy kontakt

Temat: Gotowy do kontynuowania naszej rozmowy [Imię]?

Cześć [Imię]

Kiedy ostatnio rozmawialiśmy, poprosiłeś, żebym skontaktował się z Tobą w [czas] w sprawie [temat]. Chciałem więc sprawdzić, czy miałeś już okazję przyjrzeć się [Twojej propozycji] i temu, o czym rozmawialiśmy wcześniej. 

Chętnie zrobię szybkie podsumowanie przez telefon, żebyś mógł zadać mi wszelkie pytania. 

Daj mi znać, jak wygląda Twój kalendarz w tym tygodniu, abyśmy mogli umówić się na rozmowę. 

Czekam na wiadomość od Ciebie, 

[Twoje imię]

Kontynuacja działań w sieci

Scenariusz 1: Kontynuacja po pierwszym spotkaniu na imprezie networkingowej

Temat: Miło było Cię spotkać na [nazwa wydarzenia]

Cześć [Imię]

Miło było Cię poznać na [miejscu spotkania]. Miło mi było usłyszeć o Twoim biznesie i o tym, co udało się osiągnąć. Jeśli chodzi o [coś, z czym wspominali, że się zmagają], jestem pewien, że mogę Ci pomóc [problem, który możesz rozwiązać], abyś mógł [to, co chcą osiągnąć]

Czy jesteś dostępny w przyszłym tygodniu?

Daj mi znać, kiedy będzie Ci pasować. 

Czekam na wiadomość, 

[Twoje imię].

Możesz łatwo zaimportować kontakty do automatyzacji ActiveCampaign, aby nawiązać kontakt z osobami, które spotkałeś osobiście na spotkaniach networkingowych i które wykazały zainteresowanie współpracą z Tobą. 

 

Scenariusz 2: Wysyłanie wiadomości po rozmowie lub spotkaniu, aby przejść do następnego kroku

Temat: Kolejne kroki dla [nazwa projektu]

Cześć [Imię]

Wspaniale było porozmawiać z Tobą tamtego dnia i dowiedzieć się więcej o [nazwa firmy] i oczekiwaniach. Chciałbym rozpocząć pracę nad [nazwa projektu], abyś mógł osiągnąć [oczekiwane rezultaty]

Zgodnie z tym, co zostało powiedziane, załączyłem dla Ciebie formularz do wypełnienia. Następnym krokiem jest [krótkie zdanie na temat następnego kroku w procesie]

Wypełnij formularz w najbliższym czasie, abyśmy mogli przejść do następnego kroku. 

Cieszę się na współpracę z Tobą, 

[Twoje imię].

Kontynuacja rekrutacji

Scenariusz 1: Firma kontaktuje się z kandydatami po rozmowie kwalifikacyjnej

Temat: Dziękujemy za przybycie na wczorajszą rozmowę kwalifikacyjną [Imię].

Cześć [Imię]

Chciałem Ci tylko napisać, żeby podziękować za przybycie na wczorajszą rozmowę kwalifikacyjną. Razem z zespołem bardzo miło było nam Cię poznać i mam nadzieję, że Tobie również podobał się cały proces. 

Przez kilka następnych [dni/tygodni] będziemy zastanawiać się, kto jest najlepszym kandydatem na [stanowisko] i do [data] będziemy mieli dla Ciebie odpowiedź. 

W międzyczasie prosimy o zadawanie wszelkich pytań dotyczących roli lub procesu rekrutacji drogą mailową lub telefoniczną. 

W przeciwnym razie wkrótce się z Tobą skontaktujemy. 

Bardzo dziękujemy, 

[Twoje imię]

 

Scenariusz 2: Wolny strzelec lub niezależny wykonawca kontaktuje się z firmą w sprawie propozycji

Temat: Kontynuacja mojej propozycji

Cześć [Imię]

Sprawdzam, czy miałeś już okazję zapoznać się z moją propozycją. Myślę, że dobrze byłoby, gdybyśmy pracowali razem, aby uzyskać [wymień w krótkim zdaniu pożądany rezultat] dla Twojej firmy.

Na wypadek, gdybyś chciał zobaczyć przykłady mojej pracy, załączyłem link do mojej strony internetowej i próbki [rodzaj pracy, którą wykonujesz, a która jest istotna dla ich działalności], które wykonałem w przeszłości. 

Czekam na wiadomość [Imię]!

Pozdrawiam, 

[Twoje imię].

Wskazówki ekspertów dotyczące e-maili uzupełniających

Oto kilka wskazówek, które możesz zastosować, aby uzyskać jak najwięcej korzyści z wiadomości follow-up.

Testuj różne e-maile

Jeśli wysyłasz wiadomości follow-up na dużą skalę, możesz spróbować wdrożyć testowanie A/B, aby uczynić je jak najbardziej efektywnymi. 

Polega to na podzieleniu ruchu na dwie różne wersje wiadomości i porównaniu, która z nich działa lepiej.

Testy A/B pomogą Ci określić, które linie tematyczne, treści, CTA i inne elementy wiadomości e-mail działają najlepiej. 

W rezultacie Twoje wskaźniki kliknięć i konwersji wzrosną wykładniczo.

Wykorzystaj wideo w swoich wiadomościach

Wykorzystanie wideo w e-mail marketingu staje się coraz ważniejsze, dlatego 86% firm używa go jako narzędzia marketingowego. Umieszczając wideo w swoich wiadomościach, konsumenci mają większe szanse na zachowanie informacji zawartych w e-mailu.

Wyeliminuj pewne frazy

Nie używaj w swoich mailach zwrotów takich jak “Przepraszam, że przeszkadzam”, “Jeśli to nie jest zbyt duży kłopot” czy “Jeśli byłbyś tak uprzejmy”. To natychmiast daje odbiorcy wrażenie, że nie jesteś pewny siebie – co w jego mniemaniu wskazuje na brak doświadczenia lub słabą ofertę. 

Zamiast tego bądź pewny siebie w swoim e-mailu i pokaż odbiorcy, że jesteś idealnym rozwiązaniem jego problemu. 

FAQs

Ile e-maili uzupełniających powinieneś wysłać?

W kampaniach typu cold e-mail powinieneś dążyć do wysłania nie więcej niż 3 wiadomości uzupełniających, aby nie denerwować swoich potencjalnych klientów. Jeśli uważasz, że 3 to za mało, zawsze możesz skorzystać z innych platform, takich jak LinkedIn czy Twitter, aby skontaktować się z potencjalnymi klientami na poziomie osobistym. 

Z drugiej strony, możesz wysłać więcej maili, aby uzyskać ciepłą kontynuację. Pamiętaj jednak, aby między poprzednim a kolejnym mailem było wystarczająco dużo czasu, aby nie denerwować odbiorcy.

Czy mogę zautomatyzować swoje follow-upy?

Tak, możesz zautomatyzować swoje wiadomości follow-up. Jest to szczególnie przydatne, gdy wysyłasz wiadomości do większej grupy osób.

Postępując zgodnie z powyższymi krokami i korzystając z podanych wzorów, możesz stworzyć efektywne wiadomości follow-up, na które odbiorcy będą reagować. 

Wpis oryginalny: https://www.activecampaign.com/blog/follow-up-emails

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz

Po potwierdzeniu zapisu na rozmowę, w ciągu 24 godzin nasz konsultant zadzwoni do Ciebie aby dowiedzieć się co sprzedajesz, w jakiej branży i jakiej pomocy potrzebujesz najbardziej.

Dzięki tej rozmowie dowiemy się czy realnie możemy Ci pomóc i czy nasze rozwiązania automatyzacji marketingu i sprzedaży sprawdzą się u Ciebie.

Jeśli uznasz że pomysły i rozwiązania automatyzacji mogą pomóc w twoim biznesie to umów się na rozmowę z doradcą.

Dowiesz się czy sprawdzą się w Twojej firmie.

    Wyrażam zgodę*